De website wordt geladen...

onderwijs

kwaliteit

Op de Schakel geloven we in goed en gedegen onderwijs. Goede leerresultaten, actueel aanbod van leerstof, genoeg leertijd binnen het rooster, het correct pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten en een leerlingvolgsysteem zijn stuk voor stuk kerndoelen van het onderwijs op de Schakel. Wij toetsen onszelf hieraan en ook de onderwijsinspectie van het ministerie toetst jaarlijks onze resultaten. Van iedere leerling houden wij een uitgebreid dossier bij. De intern begeleider beheert de dossiers die de leerkrachten aanvullen. Na iedere toetsperiode bespreken de leerkrachten samen met de intern begeleider de resultaten en krijgen de kinderen een rapport en de Cito scores mee naar huis.

Inspectierapport Schakel 2018

Onderwijsinspectie

zorg en aandacht

Op de Schakel geven we persoonlijke zorg en aandacht aan iedere leerling als individu. We komen tegemoet aan de onderwijsbehoefte van elk kind: er zijn de kinderen die meer aan kunnen of  juist moeite met de lesstof hebben maar ook de gemiddelde leerling krijgt die aandacht. Zo halen we het maximale uit onze leerlingen. De groepen delen we zo in dat we alle leerlingen de aandacht kunnen geven die ze verdienen. Er worden extra middelen ingezet waarmee er in verschillende groepen extra ondersteuning kan worden geboden. De intern begeleider besteedt extra zorg aan de leerlingen met specifieke behoeften. Leerlingen die meer dan de gemiddelde leerstof aankunnen kunnen binnen het lesrooster deelnemen aan één van onze plusklassen.

vriendelijk en veilig

De sfeer waarin een kind opgroeit is van groot belang om een verantwoordelijk volwassen mens te worden. Wij bieden daarom een vriendelijk en veilig klimaat met orde en regelmaat. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Met de Kanjertraining geven we onze leerlingen sociale vaardigheidslessen die goed aansluiten bij onze onderwijsdoelstellingen en de belevingswereld van het kind. Op de Schakel besteden we veel aandacht aan verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving. Dit komt aan de orde in het dagelijks onderwijs en activiteiten. Zo bezoeken we bijvoorbeeld regelmatig ouderen in Zuiderhof en via Stichting Woord en Daad hebben we als school twee sponsorkinderen.

Gedragscode en Kanjertraining

Meldcode Huiselijk Geweld

Gedragsprotocol

betrokken ouders

Een goed contact tussen school en thuis is heel belangrijk. Het bevordert het welbevinden en de prestaties van een kind. We streven naar een goede driehoeksverhouding tussen leerling, ouder en leerkracht. Om meer van de school mee te maken, nodigen we ouders graag uit samen te werken. Er zijn verschillende ouderactiviteiten om aan deel te nemen. Daarnaast is er per groep een klassenouder die de leerkracht ondersteunt bij verschillende activiteiten.

De ouderraad verzorgt de eerste maandag na elke vakantie een gezond tussendoortje als een gezonde start, in de hoop dat goed voorbeeld doet volgen.

De Trekvogels (plusklas)

De Trekvogels (plusklas)

Naast het aanbod in de klas, is er binnen de scholen van Fides ook een plusklas voor leerlingen uit groep 5–8, genaamd: De Trekvogels. Er zit veel symboliek in de naam. We noemen er een paar: 

  • De leerlingen 'trekken' wekelijks van hun klas naar de Trekvogels.
  • Trekvogels hebben een ingeschapen, ingewikkeld navigatiesysteem waardoor ze weten wanneer en waar ze naartoe moeten vliegen. Onze wens is dat de leerlingen mede door de Trekvogels hun ‘navigatiesysteem’ steeds beter leren kennen en inzetten.
  • Als trekvogels trekken, ontstaat er kracht in de groep: ze moedigen elkaar aan, blijven bij elkaar, zorgen voor elkaar. We hopen dat onze leerlingen dezelfde ervaringen zullen hebben en genieten van ‘peers’.
  • Trekvogels kunnen te maken krijgen met tegenslagen en leren vaardigheden om vol te houden en door te zetten. Grote kans dat onze leerlingen in de zogenaamde Leerkuil terecht komen en zodoende dezelfde vaardigheden leren. 

Elke week komen de leerlingen van de plusklas een ochtend bij elkaar om samen te werken aan uitdagende leer- en werkstrategieën. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze leerlingen en het samenwerken met gelijkgestemden. In het schooljaar 2025-2026 wordt de Trekvogelochtend op vrijdag gehouden in de Julianaschool te Wilnis.

Als de plusklasleerlingen hun werk moeten presenteren in hun eigen klas, dan geeft de groepsleerkracht daarvoor de gelegenheid. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen betrokken zijn op elkaars werk.

Aanmelding Trekvogels

Soms sluit het aanbod in de klas niet aan op de onderwijsbehoeften van een leerling. Wanneer in de klas sprake is van handelingsverlegenheid (de leerling heeft op een andere manier uitdaging nodig dan geboden kan worden in de groep), kan besloten worden om in samenspraak met de ouders, een leerling aan te melden voor de Trekvogels. De intern begeleiders van de verschillende scholen en de Trekvogelleerkracht besluiten gezamenlijk over toelating en plaatsing. Een aanmelding is geen garantie voor plaatsing.

lesmethodes

Wereldoriëntatie | Plein Junior
Beeldende vorming | De Kunstweken | Kunstmenu | Laat maar zien
Burgerschap
Engels | Take it easy
Godsdienst | Kind op Maandag
Lezen | Nieuw Nederlands Junior| Nieuwsbegrip | Veilig leren lezen
Muziek | 123 Zing
Rekenen | Getal en Ruimte Junior
Sociaal emotionele vaardigheden | Kanjertraining
Seksuele Vorming | Wonderlijk gemaakt
Spelling | Nieuw Nederlands Junior
Taal | Nieuw Nederlands Junior
Techniek |De Techniek Torens

 

ict

Door middel van informatietechnologie met hoogwaardig apparatuur houden we de lessen aantrekkelijk en interactief. We gebruiken digitale schoolborden, computers en Chromebooks als hulpmiddel bij het onderwijsleerproces. Maar het gebruik ervan is ook een leerdoel op zich, waarbij we kinderen vaardigheden bijbrengen op het gebied van informatietechnologie. 

groei en ontwikkeling

Met een speciale vakleerkracht gymnastiek, Rens Duikersloot geven we de kinderen professioneel bewegingsonderwijs. De Schakel werkt samen met Kinder Medisch Centrum de Bron in Vinkeveen, om in overleg met de ouders goed naar het bewegingsniveau van het kind te kijken. De afdeling Jeugdgezondheidszorg van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst werkt preventief aan een gezonde groei en ontwikkeling van alle kinderen op verschillende leeftijden. Aan elke school is een GGD zorgteam van het Centrum voor Jeugd en Gezin verbonden. Leerlingen waarvan we denken dat ze logopedische hulp nodig hebben kunnen op de Schakel gescreend worden door een logopediste van de gemeente. Zij kan een leerling verwijzen naar een particuliere praktijk. De school werkt daarnaast ook samen met de jeugdconsulent vanuit het Kernteam van gemeente De Ronde Venen. De jeugdconsulent denkt mee met ouders als het gaat om de opvoeding en ontwikkeling van hun kind. Iedere twee weken houdt zij inloopspreekuur op school, zodat ouders laagdrempelig binnen kunnen lopen en vragen kunnen stellen.

X